Dagens markabetepass





Bilden ovan visar vad jag använde mig av idag,i markabetet. (PAINTSKILLS BTW!!)
Framskrittning 20 min, sedan en lite kortare framridning där det gällde få fram han för skänkel, och lösgöra han någolunda mycket,kolla läget och se att allt stämmde. Efter det började jag rulla över hindret i mitten på ca 50 cm, med markbommar före och efter. Fokus på att det skulle vara rätt galopp både före och efter,och även att han lyssnade på mina förhållningar. Rullade på ett tag,som en åtta. Detta är jätte bra för zac,då han har svårt med byta galopp, detta ska göras nu i varje framridning när det gäller markabete på hemmaplan.
 
klickbara bilder på övningen över och övningen under.

Efter det,gick jag vidare på cavalettin och galoppbommarna på en större volt och körde lite travjobb, kolla förhållningarna och han la sig rätt på bommarna,vilket han gjorde. Han var väldigt aktiv med benen och lyssnade bra framåt,samtidigt som han var himla lugn i huvudet. Vilket behövs,annars blir allt pannkaka om han är helt uppstuttsig i huvudet.

Gick över sedan till galopp på galoppbommarna,med övergångar före och efter till cavalettin. Vilket han gjorde såå bra. Arbetade han mycket för inneskänklen,att få han ställd riktigt och att övergångarna blev där jag hade tänkt. Efter det la jag in halter vid övergångarna istället,vilket gick som en dans det också. hur lydig och lugn som helst var han idag! 

Så gick över till att rulla på långsidorna,galoppbommar till ett litet kryss där jag skulle få han rätt på galoppbommarna och sen att han kom rätt VARJE gång till krysset, sitta tillbaka och vänta på han helt enkelt. 
Andra långsidan var det ett litet räcke med en bänk under till upphöjda cavaletti,där man skulle ta tillbaka till trav efter räcket lagom till cavalettin, inte jätte långt i mellan med det funkade himla bra efter någon gång.

Gjorde det i båda varven,så blev ju tvärtom i den andra varvet cavaletti - räcke - kryss - galoppbommar osv.
Vilket jag började med innan jag byte varv och körde med avsaktningen mellan räcket och cavalettin. Tro det eller ej,men han var lika fin och lyhörd även här. Så avlsutade passet här och travade av han, och han var både mjuk och lugn, och även avslappnad så detta ridpasset var väldigt effektiv även där.

Ska spara övningen/banan och sedan bygga upp det om någon månad igen,för att jämföra och kolla om något har förändrats. Kan då kanske lyckats klämma in det en dag han är väldigt uppe i varv i huvudet, men ska försöka få till en dag där han är lika lugn som idag i huvudet,så förutsättningar för jämförelsen blir lika.

Detta är bästa markabetspasset på hemmaplan på mycketmycket länge. Stolt över båda ponnyn och mig idag,som fick ihop bra komuniktion mellan varandra och arbetade på bra,båda två.

Kan även berätta, att för några dagar sen skrev jag ju,att jag var himla omotiverad till allt med hästarna. Men idag släpade jag fram både hinderstöd och bommar,smörjde & plockade undan,red,mockade och la upp mat utan tvinga mig ut, utan allt gick av sig själv. :)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback