Polenresa med klassen

Skoldagen idag var kort,gick dock runt och frös som en gris och mådde illa något enormt i början, feber? Men tog mig igenom dagen. Blev mycket prat om polenresan idag, killarna är förundrande om det finns horor (haha!) och tjejerna frågar bara om maten ;) Märks att vi åker snart,för rebecka och jag tog och skrev lista för ätbart jag skulle ha med mig på matten i vår genomgångsbok. japp, vi taggar!

Vet att jag har nämt Polenresan någon gång i bloggen,men tänkte berätta lite snabbt om det.
I 9an, Åker man till Polen med klassen, i tre dagar, detta händer inte alla kommuner,är lite olika med det, vilken planering skolorna har. Innan Polenresan pratar man i SO:n om värdskrigen och förintelselägrena framförallt, samband som man åker till Polen för att åka och besöka ett sånt läger. Antar alla inte vet vad ett förintelse läger är, så tänkte för klara lite kort.

Ett förintelseläger innebär,att 25-30 SS män tog flera tusen judar,i allt för små godsvagnar till lägrena som är falska stationhus, oftast dog runt tusen människor redan innan dom kom till lägrena. Vid lägrena tog fick dom kläa av sig och kvinnorna fick klippa av håret, innan dom fick i omgångar gå in, för många människor på allt för liten yta i kammare, där dom sedan gasades ihjäl. Vissa män och kvinnor slapp detta igenom dom fick istället arbeta på lägret i några månader, innan dom dog pga för lite mat,sjukdomar osv. Nu kanske hundra år efter finns dessa läger kvar, vissa är uppbrända och endast ängar återstår där,men även vissa står kvar. Och ett av dom ska vi besöka i Polen. 

Detta är hemskt,det jag skrev ovan. Riktigt jäkla hemskt, Vi kommer stå vid det läger om en vecka, där flera tusen människor har plågats ihjäl och gasats ihjäl,endast för dom var judar, fyfan.

Vilket ni nog förstått, är att jag kommer inte kunna blogga under dessa dagar. Då mitt internet på mobilen kommer bara kunnas använda på svensk mark, vi åker onsdag nästa vecka tidigt som sjutton och kommer hem på fredag förmidda, kommer trodligen blogga om resan på fredagen. Men onsdagen och torsdagen kommer endast tidinställda komma upp från min sida, men frågan till er är. VAD vill ni jag ska skriva i dom inläggen?
 

Komentera nu,så lovar jag fixa det! videoblogg,filmer,bilder,åsikter osv osv? 
/ Carina


 
Kommentarer
Postat av: Lina Jonsson

Videoblogg!!! :)

2012-09-06 @ 18:48:35
URL: http://ryttareochhast.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback