Vi fokuserar på fel saker

Detta är ett utdrag från min tävlingsdagbok som jag hade för ett årsen. 
'' LB,ute. Ett stop på tribbelbarr ur sväng, och ett stop på ett räcke ur sväng, tappade farten i svängen och slutade rida'' 

Ser ni direkt vad jag fokuserade på att skriva, under mina reccentioner om hur det gick på en tävling? Jag skrev bara vad som gick FEL, vad som va DÅLIGT. Resten blev helt plötsligt inte viktigt längre, det språnget under banan som kanske var verkligen wow, men som helt plötsligt inte hade någon betydelse, för det dåliga lyftes fram istället.

Jag tror alla känner igen sig i detta, att man stänger in sig så mycket på vad som gick dåligt, vad som man kunde gjort annolunda. 

Någon som är väldigt vanligt är att någon frågar hur det gick och man svarar tex: ''4 fel, ett stop, men det var för att  ...'' Man kan inte säga, Att man fick en kanon runda och sen att man fick ett stop, utan man lägger så stor tyngd på förklara,granska VARFÖR man fick stoppet, att resten av rundan blir så himla oviktig. 

Samma sak i bloggvärlden, om man ska skriva om dagens hoppträning tex, och man kanske fick några stopp, och kanske en dålig framridning, då skriver man om det, och INTE om det där språnget när han hoppade av jätte bra, eller att han var lugn när man travade av, det finns inte, det dåliga går först. Samma sak på tävling, man blir utesluten och då förklarar man VARFÖR, man skriver inte ''Lyckades få in bra avstånd på en linje'' även fast man lyckades göra det, innan man blev utesluten. det finns inte i vår värld.
 
Jag tycker vi ska sluta vara så hårda mot oss själva och även andra, och framförallt LYFTA fram det BRA. Sluta att förklara varför man rev det där hindret, självklart ska man veta varför,så man kan träna på det. Men sluta förklara för att det ska låta bättre i dagens resultat, man kan inte gå in felfri varenda tävling, det går inte och det är något vi inom hästvärlden behöver inse mer, för detta ger bara en negativ effekt, bättre att lära sig av felen och sen ta fram det som va bra. 

 

/ Carina
 
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback